سبک سازی ساختمان چیست و شامل چه روش‌هایی می‌شود؟
    
تعداد بازدید: 6895
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/5/20

سبک سازی ساختمان با خسارات و هزینه‌های سرسام آور ناشی از تعمیر و بازسازی ساختمان‌های قدیمی راهی برای سود و پایداری بیشتر سازه در برابر بلایای طبیعی است. در حال حاضر قصد داریم تعریف سبک سازی ساختمان، علت‌های آن، انواع روش‌های سبک سازی ساختمان و مراحل آن را مورد بررسی قرار دهیم. 

سبک سازی ساختمان چیست و چرا انجام می‌شود؟

در گذشته ساختمان‌ها با مصالحی مانند آجر، سنگ، خشت و … ساخته می‌شد. این مصالح مقاومت خوبی در برابر گرما و سرما از خود نشان می‌دادند ولی در برابر عواملی بیرونی دیگری نظیر سیل، زلزله و توفان ناکارآمد بودند. از این رو با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روزه مصالح و ابتکارهایی برای سبک سازی ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شد که بسیاری از آن‌ها در این مقاله گنجانده شده‌اند.

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، سبک سازی ساختمان به دلیل کاهش خسارات مالی و جانی در مواجهه با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله در مناطقی که در معرض این خطرات هستند، پیش گرفته شد. علاوه بر کاهش خسارات در سبک سازی ساختمان، کاهش هزینه‌ها و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی هم از دیگر دلایل سبک سازی ساختمان هستند

چه راه‌هایی برای سبک سازی ساختمان وجود دارد؟

به طور کلی دو راه برای سبک سازی ساختمان از طرف اهالی فن ارائه می‌شود. راه اول بهره گیری از نقشه‌های ساختمانی است که کمترین مصالح سنگین و کمترین تعداد ستون در آن‌ها تعبیه شده است. دومین راه و متداول‌ترین راه هم استفاده از مصالح ساختمانی مدرن و سبک است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی مصالح ساختمانی از آجر، کاشی، نما گرفته تا دیوار و اسکلت به صورت سبک تر از مدل‌‌های سنتی آن به بازار عرضه می‌شوند که استفاده از آن‌ها موثرترین گام در جهت سبک سازی ساختمان به شمار می‌رود.

از آنجا که نوع سازه و سقف آن تاثیر بسیار زیادی در وزن ساختمان دارند،امروزه استفاده از بلوک های سیمانی به دلیل وزن زیاد بسبت به بلوک های فوم  بسیار محدود شده است و بلوک های پلاستوفوم جایگزین بلوک های سیمانی شده اند.

 

از   2   رای
10

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.